Terkini

Menu
Previous
Next

Terkini

Kehamilan

Berpantang

Keibubapaan

Penyusuan

Tips & Petua

Recent Posts

20 Makanan & Minuman Perlu Dielakkan Ketika Hamil

/ 1 Komen

20 Makanan & Minuman Perlu Dielakkan Ketika Hamil

Adalah penting untuk bakal ibu untuk mengambil vitamin dan mineral tertentu (seperti asid folik dan zat besi) yang lengkap. Jika diet anda tidak begitu baik pada mulanya, membuat perubahan diet dengan mengambil hidangan yang berkhasiat dan seimbang adalah lebih penting. Namun dalam pada anda mengambil makanan berkhasiat, anda juga perlu tahu beberapa jenis makanan atau minuman yang perlu dielakkan sepanjang kehamilan.

Jom! kita lihat makanan dan minuman yang perlu dielakkan.

1) Keju lembut

Keju lembut yg diperbuat dari susu yang tidak dipasteur boleh membiakkan bakteria listeria yang merbahaya kepada ibu & bayi yang dikandung. Listeria mampu menyeberangi uri, menjangkiti bayi dalam kandungan dan seterusnya membawa kepada jangkitan atau keracunan makanan yang boleh membawa maut. Seelok2nya, elak jenis keju seperti brie, camembert, feta, blue cheese, queso blanco, queso fresco dan panela (melainkan dilabel produk keju tersebut ditulis "Telah Dipasteur")

2) Daging mentah atau separuh masak 

Daging mentah atau separuh masak mengandungi bakteria toxoplasma dan pelbagai jenis bakteria lain. Bila makan diluar, pastikan menu daging anda betul-betul panas & telah dimasak sempurna. Begitu juga di rumah, pastikan masakan anda dimasak pada suhu 145° F utk daging, 160° F  untuk hamburger, dan 165° F  untuk ayam.

3) Berhati-hati dengan jus buah-buahan

Jus buah-buahan memang sedap diminum & terkenal kerana berkhasiat. Tapi harus waspada dengan jus buah-buahan yang diperah (terutama digerai-gerai makan atau restoran) kerana minuman tersebut tidak  dipasteur untuk melindungi dari bakteria salmonella dan e. coli. Anda tidak pasti kebersihan peralatan yang digunakan untuk membuat jus tersebut bukan? Seelok-eloknya buat sendiri di rumah.

4)  Sushi

Maaf kepada peminat sushi, anda perlu 'berpantang' dari sushi selama 9 bulan! (Sayonara sushi...sob sobb) .Walaupun makanan laut adalah sumber yang bagus untuk protein, namun ia juga boleh mengandungi bakteria dan parasit yang merbahaya. FDA (Food and Drug Administration US) menggalakkan wanita hamil makan ikan dan makanan laut yang telah dimasak sempurna.

5) Adunan tepung mentah

Sometimes kita sering curi-curi cubit & makan adunan tepung bila membuat biskut atau kuih di dapur. Tanpa kita sedar....ia mengundang bahaya. Sekiranya adunan tersebut mengandungi telur mentah, walaupun sedikit adunan yang kita rasa/makan ia boleh membahayakan atau berisiko kepada ibu & bayi kerana telur mentah mungkin mengandungi bakteria salmonella. Bakteria ini juga mampu menyebabkan keracunan makanan yang teruk!

6) Salad dressing

Telur mentah juga terkandung dalam sos dan dressing yang dibuat di rumah (homemade). Pilih sos atau dressing yang dibeli di kedai (yang diperbuat dari telur yang telah dipasteur).

7) Tiramisu

Kebanyakan pencuci mulut (desserts) mengandungi telur mentah.  Kalau boleh, elakkan pencuci mulut yang diperbuat dari telur mentah yang tidak dipasteur. Melainkan anda sendiri yang membuatnya menggunakan telur yang tertulis dilabel "Telah dipastuer".

8) Ikan bermerkuri tinggi

Ikan memang sumber protein yang tinggi. Namun ia boleh menyebabkan kerosakan saraf jika dimakan dalam kuantiti yang banyak. FDA mencadangkan saiz hidangan sajian ikan terhad kepada 12auns seminggu. Berdasarkan kajian oleh P.Hajeb dan S.Jinap - Mercury Exposure Through Fish and Seafood Consumption in the Rural and Urban Coastal Communities of Peninsular Malaysia (http://www.idosi.org/wjfms/wjfms3(3)11/8.pdf) berikut adalah ikan yang perlu dihindari atau diambil dalam kuantiti yang sedikit :

(a) IKAN DGN KADAR MERKURI YANG SEDERHANA (mengandungi merkuri 0,09-0,29 ppm)
Jenis ikan ini masih boleh diambil 6x atau kurang dalam tempoh 1 bulan. Jenis ikan : ikan cod dari alaska, ikan halibut dari atlantik dan pasifik, lobster, tuna kalengan, ikan cakalang dan trout laut (weakfish).

(b) IKAN DGN KADAR MERKURI TINGGI (mengandungi merkuri 0,3-0,49 ppm)
Jenis ikan ini masih boleh diambil tapi maksimum 3x atau kurang dalam tempoh 1 bulan. Jenis ikan : ikan kerapu, makarel dari sepanyol, tuna kuning, sea bass dan bluefish.

9) Daging yang diproses (deli meats)

Berlainan dengan kuman dan bakteria lain, listeria boleh membiak pada suhu sejuk (di dalam peti sejuk). Oleh sebab itu, ibu hamil harus elak memakan daging yang diproses (deli meats) seperti ham, ayam turki, salami, bologna atau hotdog. Kebanyakan orang tidak mengalami apa-apa masalah apabila termakan makanan yang tercemar dengan listeria. Tetapi, ia berbeza bagi ibu mengandung yang 20 kali lebih berisiko kepada penyakit berbahaya. Dan bayi dalam kandungan mendapat kesan jangkitan yang lebih teruk berbanding ibu iaitu risiko keguguran, kelahiran pramatang atau kematian. Namun anda boleh memakannya dengan masak secara sempurna (betul-betul panas) dan terus memakannya sejurus selepas dimasak. Tapi seelok-eloknya elakkan lah ye!

10) Kekacang

Jika anda, suami anda atau mana-mana anak-anak anda yang lain (jika ada), mempunyai sejarah alahan seperti demam alergi, asma atau ekzema, mengelakkan kekacang semasa kehamilan dan penyusuan boleh mengurangkan peluang bayi anda untuk mendapat alahan kekacang yang serius. Sekiranya tiada sebarang alahan, kekacang boleh dimakan dalam kuantiti yang sederhana.


11) Buah-buahan atau sayur-sayuran yang tidak dibasuh

Ketika hamil adalah saat dimana anda harus banyakkan memakan buah-buahan & juga sayur-sayuran. Tapi PASTIKAN anda telah membasuhnya dengan sempurna! Parasit toxoplasma boleh hidup atau membiak pada buah-buahan dan sayur-sayuran yang tidak dibasuh dan boleh mengakibatkan penyakit Toxoplasmosis yang sangat merbahaya kepada bayi yang dikandung.

12) Taugeh mentah

Elakkan makan taugeh mentah kerana bakteria boleh membiak di dalam benih taugeh sebelum ia tumbuh & membesar lagi! Bakteria ini hampir mustahil untuk di'buang'. Di kedai makan, pastikan sandwich yang anda pesan tidak mengandungi taugeh mentah. Di rumah pula, pastikan anda memasak taugeh dengan sempurna untuk mematikan bakteria!

13) Makanan laut atau ikan salai (ready-to-eat smoked seafood)

Elakkan makanan laut sejuk-beku salai kerana ia terdedah kepada bakteria listeria. Namun ia boleh dianggap selamat untuk dimakan sekiranya dicampur ke dalam hidangan yang dimasak seperti kaserol.

14) Kerang-kerangan mentah

Kerang-kerangan mentah adalah salah satu penyebab utama keracunan makanan yang disebabkan oleh makanan laut kerana mengandungi parasit dan bakteria. Jadi elakkan tiram yang dimakan mentah. Namun, makanan laut (seperti tiram, kerang, kepah, kupang) yang dimasak sempurna adalah selamat dimakan semasa hamil. 

PERINGATAN : Jika cengkerang makanan laut tidak terbuka walaupun selepas dimasak, jangan teragak-agak....sila buang!

15) Ikan dari perairan tempatan

Elakkan memakan ikan yang ditangkap/dipancing sendiri, melainkan anda memang arif & tahu kawasan perairan (kolam, tasik, anak sungai) tersebut tidak tercemar. Sesetengah tasik atau sungai telah tercemar dengan bahan kimia sisa industri. So elakkan ikan yang ditangkap dari tasik atau sungai tercemar dengan polychlorinated biphenyls yang tinggi. Nak makan juga...boleh, tapi berhati-hati ya! :)

16) Juadah 'potluck'

Mungkin anda tak sampai hati untuk menolak pelawaan juadah potluck yang dibawa atau disediakan oleh rakan-rakan anda, namun perlu diingat makanan yang terbiar terlalu lama (tidak disejukkan atau disimpan dalam peti sejuk) boleh membahayakan. Patuhi  '2-HOUR RULE' : Jangan makan juadah potluck yang terbiar pada suhu bilik melebihi 2 jam.  Tempoh akan lebih singkat menjadi 1 jam sekiranya suhu persekitaran melebihi 90° F.

17) Susu yang tidak dipasteur

Susu segar yang diperah dari lembu atau kambing belum melalui proses pempasteuran yang melindungi dari bakteria listeria. Ia boleh memudaratkan ibu & bayi yang dikandung.

18) Minuman dan makanan yang berkafein

Sesetengah kajian mengatakan jumlah kafein yang sederhana selamat semasa hamil. Sekiranya anda perlu mengambil minuman berkafein, hadkan kepada 200mg sehari (bersamaan 12auns cawan kopi). Tapi harus diingat, kafein turut terkandung dalam minuman bergas, teh, dan coklat. Kafein dikatakan boleh menjejaskan berat badan bayi di dalam kandungan. Ia juga boleh memberi risiko keguguran yang tinggi, kelahiran pramatang dan menganggu penyerapan zat besi yang diperlukan oleh ibu yang mengandung.

19) Alkohol, Minuman bergas & Makanan ringan

Alhamdulillah sebagai umat Islam, alkohol adalah diHARAMkan sama-sekali. Terbukti secara klinikal alkohol boleh menyebabkan keabnormalan dalam perkembangan janin dan masalah emosi terhadap bayi yang dikandung. Minuman bergas atau berkarbonat mengandungi gula yang tinggi iaitu sehingga 7 - 9 sudu dalam satu tin, boleh menyebabkan kadar gula dalam darah wanita hamil tidak seimbang, berisiko mendapat kencing manis, serta menyumbang kepada ketidakstabilan paras gula tubuh bayi yang dikandung. Minuman bergas juga mengandungi pewarna makanan tiruan, perasa tambahan dan sebagainya. Oh, jangan lupa hadkan juga makanan ringan sebab ia tiada nutrien dan mengandungi MSG!

20) Bungkusan makanan polisterin

Elakkan membungkus makanan dari kedai makan/restoran, kerana suhu di dalam kereta boleh meningkat dengan cepat dan ini membuatkan bakteria mudah membiak (melainkan anda ingin terus pulang ke rumah). Namun sekiranya anda perlu membungkus makanan yang tidak habis dimakan (untuk mengelakkan pembaziran), pastikan makanan tersebut disimpan di dalam peti sejuk dalam tempoh 2 jam dari ia dihidangkan. ELAKKAN menyimpan makanan yang dibungkus berada terlalu lama di dalam kereta.



Sumber: www.lyanahisham.my
20 Makanan & Minuman Perlu Dielakkan Ketika Hamil

Bilakah Boleh Mandi Selepas Bersalin Cesarean?

/ Tiada Komen

Bilakah Boleh Mandi Selepas Bersalin Cesarean?

mandi selepas bersalin caeser
Mandi selepas bersalin cesarean ada dua cara - bergantung kepada bagaimana luka anda dijahit.

1. Kalau luka anda dijahit dibahagian luar (cara nak tahu… kat bahagian tepi kiri dan kanan diletakkan pin macam butang, dan anda diminta untuk datang ke hospital seminggu selepas pembedahan untuk membuka butang) - maka anda hanya boleh mandi selepas butang dibuka.

2. Kalau luka anda ditutup dengan gam, biasanya selepas keluar dari hospital dah boleh mandi. Tak kiralah cara jahitan jenis 1 atau 2, sebaiknya sebelum anda discharge dari hospital tanyalah doktor bilakah anda boleh mula mandi untuk kepastian. Juga, pastikan luka cesarean dikeringkan dengan pengering rambut setiap kali selepas mandi.

Selain dari itu ingin saya berkongsi dengan anda kenapa mandi selepas bersalin itu juga penting :
  1. Untuk bersihkan badan. Selepas bersalin banyak daki keluar dari kulit. Bagi yang ada pengalaman bersalin sebelum ni pasti tahu… memang berdaki lah badan tu 
  2. Untuk segarkan badan - ya… kalau tak mandi, he…he… berbau busuk lah nanti
  3. Mandi juga dapat membantu agar anda pulih dengan lebih cepat. Sebab selepas mandi terasa lebih segar, bila rasa segar minda rasa lapang. Hatipun lebih gembira.
Bilakah Boleh Mandi Selepas Bersalin Cesarean?

Postur Badan Yang Betul Ketika Hamil

/ Tiada Komen

Postur Badan Yang Betul Ketika Hamil

Posisi Ketika Hamil

Ketika mengandung, bakal ibu tidak boleh melakukan pergerakan sesuka hati seperti semasa tidak berbadan dua. Ini kerana keadaan badan yang terpaksa menanggung berat badan yang semakin bertambah mengikut usia kehamilan. Ketahui bagaimana posisi betul pergerakan anda sepanjang hamil bagi memastikan kesihatan diri terpelihara.

Semasa berdiri

Posisi Ketika Hamil

  • Ibu digalakkan berdiri dan ‘berjalan tegak’, masukkan otot  perut ke dalam dan ketatkan otot-otot punggung untuk membawa tulang pelvik condong ke belakang.
  • Tegakkan kepala dengan dagu dimasukkan ke dalam dan bahu ke bawah serta berkeadaan rehat.
  • Kaki dibuka sedikit untuk mendapat keseimbangan yang baik.
  • Elakkan berdiri terlalu lama yang boleh menyebabkan keletihan.


Semasa duduk

Posisi Ketika Hamil

  • Duduk di kerusi dengan keadaan tulang belakang disokong sepenuhnya.
  • Gunakan  kusyen kecil ataupun tuala yang digulung dan letakkan di bahagian belakang pinggang.
  • Paha disokong sepenuhnya di atas kerusi dan tapak kaki rehat rata di atas lantai.


Semasa Tidur

Posisi Ketika Hamil

  • Baring mengiring atau tiga suku mengiring dengan dua bantal menyokong di bahagian kepala dan satu di bahagian antara lutut dan paha untuk mengelakkan ketegangan pada sendi sakroiliak.
  • Baring terlentang adalah tidak digalakkan selepas empat bulan ke atas kehamilan.
  • Jika hendak bangun dari katil, pastikan lutut dibengkokkan.
  • Pusingkan badan ke sisi, kemudian tolak badan ke posisi duduk menggunakan tangan dan lengan serta kaki di bawa ke sisi tepi katil.

Semasa mengangkat objek

Posisi Ketika Hamil

  • Pastikan tapak kaki dibuka sedikit, dengan sendi pinggul dan lutut dibengkokkan serta pinggang lurus. Ibu seharusnya merasakan ketegangan di bahagian paha dan bukan di pinggang.
  • Pastikan barang yang diangkat dibawa dan dipegang rapat di bahagian tengah kearah badan. Gunakan lengan dan kaki untuk mengangkat barang.
  • Elakkan mengangkat barang yang berat semasa mengandung.
Postur Badan Yang Betul Ketika Hamil

Cara Berurut Wanita Pantang Bersalin

/ Tiada Komen

Cara Berurut Wanita Pantang Bersalin

Cara Berurut Wanita Pantang Bersalin

Berurut semasa dalam pantang adalah digalakkan bagi ibu-ibu, tujuan berurut ialah untuk memulihkan tenaga dan menjaga kesihatan wanita selepas bersalin. Berurut ini hendaklah dilakukan seminggu setelah ibu-ibu melahirkan anak.

Faktor & Rawatan Kemandulan

/ Tiada Komen

Faktor & Rawatan Kemandulan

Faktor & Rawatan Kemandulan

Kemandulan adalah suatu fenomena yang biasa berlaku dikalangan yang baru berkahwin.

Faktor Kemandulan Di Kalangan Isteri

  • Salur fallopio tersumbat.
  • Tidak subur.
  • Telur tidak baik.
  • Peredaran haid tidak teratur.
  • Haid terhenti atau tidak ada langsung. Haid terlampau lama.
  • Sakit setiap kali kedatangan haid.
  • Keputihan yang serius.
  • Pendarahan di utrin.
  • Radang pada dinding rahim.
  • Fibroid.
  • Tidak ada nafsu seks.
  • Kesan sampingan ubat perancang atau mana-mana ubat panas atau jamu yang dimakan kerana tujuan tertentu sehingga merosakkan rahim atau menjejaskan tahap kesuburan wanita.

Namun begitu 40 peratus dari masalah kemandulan di negara ini berpunca daripada pihak lelaki atau suami. Kajian telah membuktikan bahawa puncanya adalah dari masalah air mani. Kemungkinan untuk isteri hamil adalah kurang jika air mani dari pihak suami kurang dan berkemungkinan juga tidak berkualiti. Untuk pasangan yang berkahwin dalam lingkungan umur di bawah 30 tahun, anda perlu berjumpa pakar hanya setelah isteri tidak hamil dalam jangka masa setahun setengah. Manakala pasangan yang berkahwin 30 hingga 35 tahun, anda perlu berjumpa pakar setelah setahun isteri masih belum hamil. Bagi mereka yang berkahwin lebih dari 35 tahun, setelah beberapa bulan berkahwin dan isteri masih belum hamil, anda dinasihatkan untuk berjumpa pakar segera.

Faktor Kemandulan Di Kalangan Suami

Antara punca lelaki kurang subur: 
  • Kemungkinan semasa kanak-kanaknya dia pernah menjalani pembedahan sehingga meninggalkan kesan pada sistem kelaminnya. 
  • Atau mungkin juga kerana alah dengan penyakit lelah atau beguk. 
  • Lelaki yang suka mandi air panas juga mungkin mendapat masalah ini. 
  • Memakai seluar ketat. 
  • Berat badan yang berlebihan. 
  • Duduk setempat yang agak lama seperti memandu berjam-jam atau berhari-hari menyebabkan zakar terdedah kepada haba panas lalu menjejaskan kualiti air mani. 
  • Merokok melebihi 20 batang sehari. 
  • Kerap mengambil alkohol atau arak 
  • Selalu melakukan kerja-kerja berat.


Rawatan Yang Perlu Diambil

Pakar atau doktor akan memeriksa buah zakar untuk memastikan saiz, perbezaan dan sebarang perubahan serta memeriksa kedudukan zakar sama ada normal atau tidak. Kemudian pemeriksaan terhadap air mani pula akan dijalankan. 

Memberhentikan punca-punca di atas iaitu berhenti merokok, tidak mengambil alkohol atau arak, kurangkan kerja berat, kurangkan berat badan, jangan memakai seluar dalam atau seluar ketat dan elakkan dari mandi menggunakan air panas. Anda juga digalakkan mengambil antibiotik dan suntikan hormon.

Air mani lelaki yang sedikit walau bagaimanapun masih mempunyai sperma, doktor akan mengambil contoh air maninya dan akan dirangsangkan ke dalam ovari isteri waktu suburnya. Menjalankan kaedah IVF. Doktor akan mengambil sperma suami yang kurang aktif dan disenyawakan dengan telur isteri di dalam makmal untuk membentuk embrio sebelum dimasukkan ke rahim isteri. Kaedah ICSI. Doktor akan mengambil benih isteri dan disenyawakan dengan sperma kemudian disuntik semula ke dalam rahim isteri.

Sumber: papisma.org
Faktor & Rawatan Kemandulan

Suntikan Epidural Semasa Proses Bersalin

/ Tiada Komen

Suntikan Epidural Semasa Proses Bersalin

Suntikan Epidural Semasa Bersalin
Kesakitan sewaktu bersalin terutamanya semasa melahirkan anak pertama adalah di antara jenis kesakitan yang paling tinggi darjahnya yang di alami oleh kaum wanita. Al-Quran menggambarkan peri kesakitan yang di alami oleh kaum wanita sewaktu melahirkan bayi melalui penceritaan watak Siti Maryam, gadis suci yang melahirkan Nabi Isa a.s. Siti Maryam menyandarkan tubuh ke pohon kurma dan mengerang kesakitan sambil berdoa kepada Allah Swt. (alQuran 16:19:23-24) 

Kajian sains moden ketika ini mendapati kesakitan bersalin adalah antara kesakitan yang paling tinggi darjahnya yang dialami oleh manusia. Jika di berikan skala di antara 0 hingga 50 daripada tiada kesakitan sehinggalah kesakitan melampau, maka purata markah yang ditandakan untuk kesakitan bersalin terutamanya anak pertama ialah melebihi skala 40. 

Pelbagai teknik telah digunakan oleh doktor-doktor dan juga pengamal perubatan alternatif untuk mengurangkan kesakitan semasa bersalin. Antaranya ialah gas pelali, suntikan ubat penahan sakit dan juga lain-lain rawatan alternatif seperti hypnosis, akupunktur dan lain-lain. Semua jenis teknik tersebut hanya dapat mengurangkan kesakitan antara 50 ke 60% sahaja. 

Teknik moden yang di yakini oleh doktor-doktor pakar bius dapat mengurangkan kesakitan bersalin sehingga hampir 100% ialah teknik pembiusan epidural. Teknik ini melibatkan suntikan khas ubat bius setempat ke dalam lapisan lemak epidural (epidural space) yang mengelilingi cecair saraf tunjang (cereberospinal fluid) melalui celahan tulang belakang pada bahagian pinggang pesakit. Sejenis tiub halus turut dimasukkan ke dalam lapisan lemak epidural pesakit untuk memboleh ubat bius di masukkan secara berterusan ke sehinggalah ibu selesai bersalin. Ubat bius ini akan bertindak menghalang penghantaran isyarat kesakitan daripada bahagian rahim dan vagina daripada sampai ke otak. Kesannya ialah kesakitan di bahagian pinggang dan ke bawah tidak di rasai oleh pesakit. 

Suntikan Epidural Semasa Bersalin
Teknik ini memerlukan kepakaran dan latihan khusus dan hanya mampu dilakukan oleh Doktor bius yang telah mendapat latihan yang secukupnya. Sekiranya pembiusan ini dijalankan oleh doktor bius yang Gambarajah menunjukkan bahagian dimana tiub halus dimasukkan pada cecair saraf tunjang di bahagian pinggang. Doktor bius memberi bius epidural pada ibu yang hendak bersalin terlatih maka hampir tiada komplikasi yang bakal di alami oleh pesakit. Namun begitu sekiranya ianya dilakukan oleh doktor yang tidak terlatih maka ia boleh mengakibatkan beberapa kesan sampingan seperti sakit kepala yang teruk untuk beberapa hari, ketidak stabilan tekanan darah, jangkitan kuman pada selaput saraf tunjang dan kelumpuhan sementara pada kedua-dua belah kaki. 

Ibu-ibu yang hendak bersalin terutamanya anak sulung dan merasa takut dengan kesakitan bersalin bolehlah meminta perkhidmatan epidural daripada doktor bius di hospital berkenaan. Walau bagaimanapun tidak semua hospital menyediakan khidmat pembiusan epidural untuk ibu-ibu bersalin. Bertanyalah kepada bidan atau doktor bersalin semasa anda sedang mengandung berkenaan khidmat pembiusan epidural di hospital tersebut sekiranya anda ingin mendapatkannya.

Sumber: www.papisma.org
Suntikan Epidural Semasa Proses Bersalin

Tips Hafazan Anak Kecil

/ 2 Komen

Tips Hafazan Anak Kecil

Tips Hafazan Anak Kecil
Perkongsian dari Ustazah Ainun Mardhiah di Facebook. Semoga kita sama- sama beroleh manfaatnya Insha-Allah.